Skamaráť ma s knižkami! | Dieťa.sk - Váš sprievodca svetom tehotenstva a rodičovstva

Skamaráť ma s knižkami!

Skamaráť ma s knižkami!

Z detí, ktoré čítajú knihy, raz vyrastú dospelí, ktorí sa zamýšľajú, hovoria odborníci. Naše deti si knižky ešte viac zamilujú, ak im budeme čítať nápadito. Lebo nie je dôležité iba to, ČO im čítame, ale aj to, AKO im čítame.

Spoločné čítanie patrí k najobohacujúcejším rodinným zážitkom. Rodičovi otvára bránu do sveta bezhraničnej fantázie, ktorý je nabitý emóciami, farbami a nadčasovou filozofiou. Pritom samotné čítanie textu a pozeranie ilustrácií predstavuje len východiskovú časť procesu, cez ktorý máme možnosť odovzdať dieťaťu nenahraditeľnú skúsenosť. Spočíva v hľadaní odpovedí na otázky, v debatách o dojmoch z deja, vo formulovaní myšlienok aj hypotéz. Ak sa vopred naladíte, spoločné chvíle strávené pri knižkách dieťa prijme ako príjemnú činnosť.

Podľa odborníkov problém súčasného vzdelávania nespočíva v nedostatku nadania na humanitné alebo exaktné vedy, ale v tom, že dieťa nevie narábať s informáciou. Tento návyk možno rozvíjať pomocou metódy interaktívneho čítania.

ČÍM SKÔR, TÝM LEPŠIE

Začať možno už s bábätkami. Interaktívnych knižiek pre najmenších je na trhu neúrekom. Zvýraznené písmenká pri jednoduchých ilustráciách v základných farbách sú výborným podnetom na vizualizáciu. Pre bábätko sú tiež obohacujúce obrázky s prvkami rôznych textúr, ktoré dotvárajú všestranné rozvíjanie vnemov. Ak ku každému jednoduchému obrázku prerozprávate príbeh, využijete intonáciu, mimiku, gestá, bábätko začne sršať pozitívnou energiou. Ani sa nenazdáte a čoskoro bude samo zvedavo otáčať strany vo svojich prvých knižkách.

Najvhodnejším žánrom pre najmenších sú detské riekanky a jednoduché básničky. Ako dôkaz nám slúži ľudová slovesnosť, ktorá nám krásnou a láskavou slovenčinou odovzdáva rodičovskú skúsenosť našich predkov. Voľné pole na využívanie možnosti improvizácie vnímajme ako ďalší bonus. Texty vytvorili na experimentovanie s oživením rytmickou a chytľavou melodikou. Tú hravo prispôsobíte detským náladám a po pár veršoch tváričku pomrnkávajúceho mrzútika razom rozžiari šťastný úsmev.

ČÍTAJTE S DEŤMI, NIELEN IM

Kľúčovú rolu zohráva rodičov subjektívny pocit z čítania. Hneď ako dieťa pocíti jeho nadšenie, nechá sa strhnúť čarovnou atmosférou. Preto ak vás nejaká postava, dej alebo štylistika irituje, takúto knihu radšej vynechajte a zvoľte tú, ktorá vás zaujala. Pokojne siahnite po knižkách určených pre deti o niečo staršie, ako je váš drobec. Dnešné detváky sú vždy o krok vpredu, poľahky uchopia dej, či stotožnia sa s rozprávkovými postavami, s ktorými sa dnešní rodičia zoznámili vo vyššom veku.

Ďalší tip na zaujímavý prvok? Už škôlkarovi môžete stručne predstaviť autora knižky. Deti sa vedia rýchlo stotožniť s príbehom o ujovi, ktorý žil veľmi dávno, keď ešte neboli autá, písal pri horiacich sviecach dlho do noci, a túto rozprávku napísal preto, aby potešil ľudí na celom svete. Dobrým ťahom je tiež vyburcovanie zvedavosti. Pohodlne sa usaďte, držte knižku zatiaľ zatvorenú a začnite otázkami. Čo je nakreslené na obálke? O čom asi bude táto krásna knižka s toľkými písmenkami? Čo nám porozprávajú? Bude tam princ, drak, zvieratká, škriatkovia z tajomného lesa? Dieťa neodolá. Bude drankať, aby ste knižku už konečne otvorili a začali čítať. Ešte predtým však skúste rozdebatovať prvú ilustráciu. Netreba ani dodávať, že jednoduchým pomenovaním, čo zobrazuje, sa dialóg iba začína.

BUĎTE HERCOM A IMPROVIZUJTE!

Nie nadarmo sa hovorí, že v každom z nás sa skrýva kúsok herca. Čítanie s deťmi je skvelou príležitosťou, ako sa presvedčiť o vlastných hereckých schopnostiach. Dôležité je cítiť sa príjemne, nechať sa uniesť pútavým príbehom, a dieťa vám uverí. Využite výrazy tváre, meňte tón hlasu a pri čítaní voľte tempo, ktoré zodpovedá deju. Dieťa udržíte v napätí, ak v niektorej časti spomalíte a zdôrazníte kľúčové výrazy. Ako podnet využite nielen samotný priebeh deja, ale aj sprievodné ilustrácie. Môžete imitovať zvuky predmetov, zvierat, pomocou citosloviec vyjadrite aj emócie. Dieťaťu tak pomôžete určovať vzťahy medzi pojmami, a o to predsa ide: prepracovať sa ku kľúčovému princípu interaktívneho čítania.

Čo je nemenej dôležité: vizualizujte! Prstom ukazujte riadky alebo slová, ktoré čítate. Z dieťaťa sa tak razom stane váš spolučitateľ. Prebudíte v ňom záujem o abstrakciu a k písmenkám získa pozitívny vzťah. Budete prekvapení, koľko z nich si deti už v útlom veku dokážu zapamätať. Veru, pri nápaditom čítaní sa improvizácii medze nekladú. Ani sa nenazdáte a rozohráte naozajstné predstavenie.

KDE BOLO TAM BOLO… A ČO KEBY NEBOLO…

My dospelí sa väčšinou ponáhľame príbeh dočítať do konca a knižku zatvoriť. Neváhajme však urobiť pauzu na malú reflexiu o príbehu, postavách, ilustráciách. Inšpirujme dieťa, aby preniklo do hĺbky textu. Postačí malý návrh, ktorý nás privedie k opísaniu charakteru postáv: ak chceš, prezrieme si tieto zvieratká na obrázku. Začlenením podobných vsuviek vytvoríte v dieťati pocit, že je spoluatorom príbehu, a tak dokáže vnímať text zo širšej perspektívy. Detská literatúra je ideálnym materiálom na rozvíjanie myslenia, keďže má dynamický dej s pútavými zvratmi. Otázky a úvahy poslúžia nielen ako spúšťač hlbšej analýzy obľúbenej knižky, ale tiež ako rodinná tradícia, ktorú budete ďalej aktívne rozvíjať.

Počas čítania dieťa vyrušujte: provokujte ho, aby sa pokúsilo odhadnúť, do akých situácií môže dej vyústiť, ako budú konať hrdinovia príbehu. Knihu nezatvárajte hneď po dočítaní. Podstatné je udržať dialóg. Hľadanie paralel z reálneho života a ďalšie otázky dieťa namotajú na hodnotnú diskusiu, z ktorej vyťaží pozitíva nielen ono. Smiechu sa nezdržíte, veď detská logika je najviac!

„Interaktívne čítanie sa neohraničuje len na spoločné trávenie času dieťaťa a rodiča nad knihou. Jeho podstata spočíva v dialógu medzi dieťaťom a knihou. V tom, aby sme dieťaťu kládli otázky, ktoré začínajú pýtaním sa (napríklad: Prečo myslíš, že zajačik tak často oddychoval?); udržiavali záujem a povzbudzovali; neohraničovali sa jednoslovnými odpoveďami a rozvinuto vyjadrovali naše myšlienky,“ píše John Protzko z Newyorskej univerzity, spoluautor štúdie s názvom Ako dieťaťu pomôcť byť rozumnejším?

Dana Ljubimovová Miháliková

Magazín Dieťa, seriál Čítajme si interaktívne

Foto 123rf.com

Viac článkov o výchove: https://www.dieta.sk/kategoria/clanky/o-detoch/vychova/

 

 

ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji.

 

 

O autorovi

Podobné články

0 komentárov

Zatiaľ bez komentára!

Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok