Avokádo – ovocie či zelenina?

30. augusta 2017 Články , Potraviny pre zdravie
Avokádo – ovocie či zelenina?

Kým budete rozmýšľať nad rébusom, či avokádo patrí medzi ovocie alebo zeleninu, pripravte si z neho nejakú dobrotu. Prospejete tak napríklad svojmu srdcu.

 Nie je výnimkou, že hodnoty vysokého cholesterolu sa týkajú aj detí. Preto im skúste naložiť na tanier čo najčastejšie avokádo, ktoré obsahuje hodnotné tuky a množstvo ďalších užitočných látok. Vhodné je aj preto, lebo deti nezjedia naraz veľa jedla, zato potrebujú čo najviac živín a energie.

Existuje niekoľko druhov stromov, na ktorých dorastajú hruškovité, guľovité i podlhovasté avokáda. V minulosti ich medzi prvými ochutnali v Mexiku, odkiaľ pochádzajú. Odtiaľ sa plody postupne a pomerne neskoro dostali aj do rôznych kútov Európy.

Zdravé srdce
Najčastejším argumentom, prečo niekto nejedáva avokádo, je, že sa z neho priberá, pretože je mastné. Nie je to pravda. A konkrétne deti vo vývoji a v puberte, ako aj ženy počas tehotenstva a dojčenia, by mali denne prijímať dostatok zdravých tukov a avokádo je ich ideálnym zdrojom.

Avokádo obsahuje mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré pomáhajú udržiavať hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu. Okrem toho sa v týchto plodoch nachádzajú tiež fytosteroly, ktoré telu pomáhajú bojovať so zápalovými procesmi, čo ocenia pacienti trpiaci napríklad na artritídu. Vďaka beta-sitosterolu sa avokádo považuje tiež za ochrancu pred srdcovo-cievnymi ochoreniami a antioxidant glutatión chráni pred rakovinou (najmä dutiny ústnej a prostaty). Využijeme z neho tiež vitamín C a K, horčík, mangán, selén, zinok. Tým, že avokádo obsahuje draslík (má ho toľko ako stredne veľký banán), pozitívne vplýva na nervovú sústavu, upravuje srdcový rytmus a krvný tlak a spolu so sodíkom reguluje rovnováhu tekutín v tele (takže telu sa žiada menej soli, čo je prevenciou pred vysokým krvným tlakom). Nezanedbateľný je tiež obsah vitamínu E – je dôležitý v rámci prevencie proti degeneratívnym ochoreniam a zlepšuje aj stav pokožky, čo ocenia napríklad tínedžeri, ktorých trápi akné. Tento vitamín pomáha i pri ekzémoch  a rôznych kožných defektoch.

Je známe, že pre naše srdce sú nebezpečné zvýšené hladiny homocysteínu. Tento stav dokáže ovplyvniť dostatok vitamínu B6, ktorý nájdeme aj v avokáde. Okrem toho majú plody avokáda nízky glykemický index, takže sú vhodné aj pre cukrovkárov. No a zabudnúť by sme nemali ani na železo, ktoré sa z avokáda nielenže intenzívne vstrebáva, ale organizmus ho dokáže aj efektívne využiť.

Náhrada masla a majonézy
Chuť avokáda je jemná a nevýrazná, zaujímavejšia je skôr jeho konzistencia. Môžeme ho dochucovať cesnakom, cibuľou, rôznymi koreninami (výborný je koriander) a bylinkami (mäta, rozmarín). Chutné je v kombinácii so syrom, paradajkami, tofu, rybacím mäsom a krevetami, ale aj pomarančmi. Avokádo sa v našich končinách podáva najmä na slano, inde z neho zase pripravujú sladké dezerty, zmrzliny či múčniky. Holanďania ním podľa starých receptúr zahusťujú likéry. Filipínci, Brazílčania, Indonézania či Vietnamci roztlačenú dužinu pridajú do osladeného mlieka a nápoj dochutia čokoládovým sirupom. Na Srí Lanke do takéhoto koktailu nalejú sirup z palmových kvetov a v Etiópii citrónovú šťavu. Zato v Mexiku či Argentíne by niečo také nedali do úst, lebo tu z avokáda pripravujú výlučne slané delikatesy. Kúsky plodov pridávajú do uvarenej kuracej polievky a ich obľúbené guacamole podávané s kukuričnými lupienkami poznáme aj u nás. V Austrálii vkladajú plátky avokáda do sendvičov s kuracím mäsom, čím nahrádzajú tučné syry. No a dressing z dužiny môžete použiť všade tam, kde sa maškrtnému jazýčku žiada majonéza.

Vitamínová bomba
Keď avokádo pridáte do šalátu z mrkvy, z lístkov mladého špenátu a paradajok, doprajete si vitamínovú dobrotu, z ktorej telo maximálne využije lykopén a beta karotén. Tento fakt podporuje vedecky potvrdené zistenie, že avokádo celkovo zvyšuje vstrebávateľnosť a využiteľnosť živín zo zeleniny a ovocia.

Čo sa týka cenných látok, najviac sa ich vyskytuje v tmavozelenej vrstve pod šupkou, preto ju treba odstrániť čo najšetrnejšie. Pomôže vám malý trik. Avokádo pozdĺžne rozrežte na dve polovice. Trošku nimi pootočte a opatrne rozpoľte. Vyberte kôstku a obe polovice pokrájajte na menšie kusy, z ktorých potom poľahky a iba prstami odstránite šupu. Aby dužina nezhnedla, odporúča sa pokvapkať ju citrónom.

Avokádo síce rastie na strome, ale dozrieva mimo neho, plody totiž treba obrať skôr, než začnú padať na zem. Pri nákupe vyberajte plody bez hnedých škvŕn. Skladujte ich pri izbovej teplote, aby dozreli, pokiaľ ich dáte do chladničky, mali by ste ich spotrebovať do štyroch dní. Zrelé avokádo má mať rovnomerne zmäknutú dužinu. Ak chcete urýchliť zrenie, vložte ho do misy s ovocím – vylučuje látky, ktoré urýchľujú tento proces.

Avokádo nie je vhodné pre každého, môže spôsobovať alergie. Podľa pravidla krížových alergických reakcií by sa mu mali vyhýbať ľudia citliví na latex. Okrem toho je toxické pre zvieratá, môže spôsobovať hnačky, vracanie a iné príznaky otravy.

A napokon ešte odpoveď na úvodnú otázku: hoci sa to nezdá, avokádo je ovocie.

Daša Čejková

časopis Dieťa
Foto Shutterstock.com

ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji. K predplatnému Dieťaťa získavate ako darček aj špeciály Dojčiatko & batoľa (ktoré si môžete objednať aj samostatne prostredníctvom distributéra tu ).

 

Related articles

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!