Živica spúšťa petíciu za viac fair trade v obchodoch | Dieťa.sk - Váš sprievodca svetom tehotenstva a rodičovstva

Živica spúšťa petíciu za viac fair trade v obchodoch

Živica spúšťa petíciu za viac fair trade v obchodoch

Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica spolu s partnermi z Maďarska, Česka, Poľska, Litvy a Malty spustilo regionálnu petíciu, ktorá požaduje zaradenie produktov spravodlivého obchodu (fair trade) do ponuky najväčších supermarketových reťazcov.

Rastúci počet spotrebiteľov je ochotných použiť svoju kúpnu silu nato, aby prostredníctvom nákupu fair trade produktov prispeli k eliminácii chudoby, zlepšili životné podmienky farmárov a pracovné podmienky robotníkov v ekonomicky rozvojových krajinách.

Podľa európskeho prieskumu je až 32 percent Slovákov, 28 percent Maďarov, 36 percent Čechov, 42 percent Malťanov, 29 percent Poliakov a 30 percent Litovcov ochotných zaplatiť o minimálne 5 percent viac za potraviny alebo iné produkty, napríklad fair trade, z ekonomicky rozvojových krajín, aby podporili tamojších obyvateľov. Tejto požiadavke však nezodpovedá ponuka supermarketov, v ktorých sa nakupuje väčšina potravín.
Petícia priamo oslovuje supermarkety s požiadavku spotrebiteľov kupovať férové produkty. Spotrebitelia s pomocou organizácií CEEV Živica (Slovensko), Tudatos vásárlók egyesülete (Maďarsko),  Ekumenická akademie (Česká republika), Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie (Poľsko), Koperattiva Kummerċ Ġust (Malta) a Zali (Litva) požadujú, aby:

  • Bol Fairtrade dostupný! Spotrebitelia chcú mať certifikované fair trade produkty bežne dostupné v predajniach supermarketov, najmä fair trade certifikované kakao, čokoládu, kávu, čaj, banány, ananásy a iné tropické ovocie.
  • Bol Fairtrade viditeľný! Spotrebitelia chcú vidieť fair trade produkty zvýraznené v regáloch v predajniach aj na reklamných letákoch. Fairtrade logo by sa malo objaviť na regáloch a v komunikačných materiáloch s krátkym vysvetľujúcim textom.
  • Bol Fairtrade transparentný! Spotrebitelia chcú vidieť, že supermarkety, ako súčasť svojho záväzku k sociálnej zodpovednosti, zadefinujú predajné ciele a indikátory týkajúce sa férového prístupu k dodávateľom, ktoré potom publikujú vo svojich výročných CSR správach alebo podobných dokumentoch a budú ich auditovať a dodržiavať.

Spotrebitelia podporujú, aby sa supermarkety zaviazali platiť férové ceny všetkým svojim dodávateľom, a tým im umožnili viesť sociálne, environmentálne a ekonomicky udržateľnú produkciu.

Celý text petície nájdete na www.zivica.sk/peticiasupermarkety

Petícia sa obracia na 21 supermarketových reťazcov v šiestich krajinách. Na Slovenskou to sú TESCO, COOP jednota, Terno, LIDL, Kaufland a BILLA. TESCO a LIDL sú cieľom v takmer všetkých krajinách.
Svetový trh s fair trade produktami neustále rastie. Najobľúbenejšími produktami sú káva, kakao, čokoláda, čaj, banány, med, kvety, bavlna a objavujú sa aj nové produkty ako je zlato. V roku 2015 prekročil globálny predaj férových produktov sumu 7 miliárd euro.
Väčšina oslovených supermarketových reťazcov už férové produkty vo svojich predajniach v západoeurópskych krajinách ponúka. Napríklad TESCO je druhým najväčším predajcom fair trade produktov vo Veľkej Británii. LIDL v Nemecku bol prvý, kto sa zapojil do programu férového kakaa a vyhlásili rok 2016 za rok Fairtrade. SPAR v Rakúsku predáva fair trade produkty už takmer 20 rokov a v ponuke má viac ako 300 rôznych fair trade produktov.
Prvé lastovičky už nájdeme aj v našich supermarketoch, stále je to však skôr výnimka ako bežná ponuka. Na Slovensku petícia oslovuje aj naše reťazce COOP Jednota a Terno, ktoré sú dostatočne silné a populárne nato, aby mohli fair trade produkty do ponuky zaradiť.
“Nie sme druhoradí konzumenti. Slovenskí spotrebitelia si žiadajú férové produkty rovnako ako ich západní susedia, aby tak mohli využiť svoju kúpnu silu na podporu spravodlivosti a trvalej udržateľnosti,” hovorí Petra Ježeková z CEEV Živica. “Na Slovensku je rozvíjajúci sa trh s fair trade produktami. Supermarketový reťazec, ktorý začne ako prvý výrazne podporovať sortiment s týmto certifikátom, vyťaží z pozitívneho imidžu fair trade najviac,” dodáva.

 

O autorovi

Podobné články

0 komentárov

Zatiaľ bez komentára!

Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok