Martina Kantorisová: Kľúč k deťom? Nepochybovať o nich | Dieťa.sk - Váš sprievodca svetom tehotenstva a rodičovstva

Martina Kantorisová: Kľúč k deťom? Nepochybovať o nich

Martina Kantorisová: Kľúč k deťom? Nepochybovať o nich

„Deti sú krásne čisté bytosti. Ak ich správne zapálite, horia dlho,“ takto sa pre mňa netradičná učiteľka Martina Kantorisová vyjadruje o deťoch, s ktorými pracuje. Často ide o „problémové“ deti, teda deti, ktoré niekto označí za problémové. Sú však skutočne také? Alebo je to len pojem, ktorým si ospravedlňujeme, že s nimi nevieme nájsť spoločnú reč, komunikovať tak, aby nás vnímali, reagovali a dôverovali nám? Ako som písala v rozhovore v Dieťati č. 6 – 7/2019, pedagogická asistentka Kantorisová, dočasne pôsobiaca na základnej škole v Polomke, je dôkazom toho, že sa to dá. „Jej“ deti chodia do školy s radosťou.

Nečakaný úspech? Zlepšená školská dochádzka

Keď som ju osobne spoznala, učila ako pedagogická asistentka v ZŠ s MŠ Pohorelá. Pochválila sa mi, že vďaka divadlu a hudobnej skupine Gypsy Bachtale začali deti chodiť častejšie do školy. Zlepšila sa im dochádzka, inak by nemohli hrať, spievať, kreatívne sa v škole vyžiť. Divadelné predstavenia si totiž z väčšej časti tvorili samy, Martina im poskytovala hlavne profesionálnu a emocionálnu podporu. Keď sa k tomu pridala aj zodpovednosť za hudobné nástroje, ktoré si zaobstarali, deti neváhali – nová učiteľka sa pre ne stala útočiskom pre rozvoj záujmov, nadania a tvrdej práce.

Výsledkom bola pre mňa fascinujúca udalosť, divadelné predstavenie a hudobný večer, ktorý si za pomoci pár dobrovoľníčok učiteliek (Mgr. Žaneta Holková a PhDr. Františka Baksová – sociálna pedagogička) deti zorganizovali na pôde školy. Ani čierny tieň deň neskazil – na deti sa nesmeli prísť pozrieť rodičia a na konci školského roka, keď pre ne mali divadelné predstavenie oficiálne predviesť, sa tento plán neuskutočnil. Deti celé hodiny spievali, zabávali sa, korigovali svoje správanie, kreatívne tvorili. Pod výtvarným dozorom z externého prostredia (Radka Palčeková) vytvorili spoločný obraz, ktorý, dúfam, visí v priestoroch školy. Moje osobné dojmy? Deťom sme pre veľký záujem zverili do rúk drahý fotoaparát – vytvorili množstvo veselých autoportrétov a vrátili ho v neporušenom stave. Náhoda? Kdeže. Volá sa to nevynútená zodpovednosť.

To bolo v roku 2018. Na tento víkend spomínam s úzkosťou v srdci, pretože mi v priebehu 12 hodín deti svojou srdečnosťou, otvorenosťou a radosťou prirástli k srdcu. Martina Kantorisová tam už nepôsobí. Vzal si ich pod krídla niekto rovnako iniciatívny? Poskytujú im rovnaký priestor pre rozvoj kreativity? Funguje ďalej Gypsy Bachtale?

Celoživotný cieľ: spájanie komunít

Gypsy Bachtale funguje, hoci na ostatné otázky si odpovedať neviem. Aj tento rok si prišli zahrať na podobnej udalosti, ktorá sa tento raz konala na pôde ZŠ s MŠ Polomka začiatkom apríla. Tam sa totiž Kantorisová presunula a spolu s ňou aj množstvo energie, ktorú škole a deťom venuje na úkor vlastného času a financií. Hudobné nástroje totiž z veľkej časti nakupuje sama a deťom ich poskytuje bez nároku na úhradu. Prosto ich prinesie do školy a deti na nich celý rok trénujú a vystupujú s nimi. Martina si aj tento rok zobrala na plecia organizovanie divadelného predstavenia s koncertom na tému Spájanie komunít.

„Ide o pedagogický projekt, ktorý som vypracovala v rámci Komenského inštitútu (v máji ho aj úspešne obhájila, pozn. redaktorky). Ide o učenie sa. Jedným z cieľov bolo cez vybrané slová a kapelu zlepšiť nielen gramatiku, ale aj dochádzku detí do školy. Deti sa slobodne prihlásili do skupiny (Polomské tornáda), niektoré chceli aj divadlo, tak sme to spustili v dvoch vlnách – hudobnej aj divadelnej. Deti z divadla napísali scenár, tam som opravovala len gramatické chyby a štylistiku, ale zásahy boli minimálne. Zložili sedem pesničiek, pričom témou boli vybrané slová. Pracovali tam žiaci piateho ročníka. Piesne sa naučili aj deti z kapely. Pokúsila som sa otestovať, či sa niečo zmenilo, bolo vidieť, že aj keď na začiatku boli chyby v doplňovačkách, na konci ich bolo oveľa menej. Zlepšili sa aj deti, ktoré sa s vybranými slovami stretávali cez piesne. Do projektu bolo zapojených aj 6 muzikantov z Gypsy Bachtale zo ZŠ s MŠ Pohorelá. Vyvrcholením boli workshopy v Polomke a koncert v kultúrnom dome,“ porozprávala Kantorisová o aprílovom víkende. Divadlo, koncert a atmosféru z workshopov si pozrite TU.

Bola som jednou z účastníkov workshopov, mojou úlohou bolo deti oboznámiť s novinárskou profesiou. Tak sme si vytvorili novinársku skupinu, kde deti pomocou amatérskych fotoaparátov a mobilov zachytávali atmosféru celého dňa. Spolu sme sa postavili za kameru a vyspovedali sme Martinu Kantorisovú. Rozhovor s ňou si môžete pozrieť na konci článku. Okrem novinárskeho boli aj ďalšie workshopy: divadelný, tanečný, hudobný a výtvarný. A kto je vlastne Martina Kantorisová? Kto si nekúpil Dieťa č. 6 – 7/2019, odporúčam tak spraviť. Nájdete tam celý rozhovor s touto energickou pedagogičkou, jej motiváciu aj ťažké začiatky.

Kto je Martina Kantorisová

Martina Kantorisová nespĺňa predstavu tradičného učiteľa, hoci tak začínala. Prirodzene sa vyvinula (v rámci 12-ročnej pedagogickej praxe) na učiteľku, ktorá nechce deti hodnotiť, porovnávať, podporovať rivalitu. Chce medzi nimi vytvárať súlad a poskytuje im na to priestor. Spájanie komunít nie je momentálny projekt, ale celoživotný. Pokúša sa spájať na Horehroní rómsku komunitu s nerómskou, deti všetkých vekových kategórií a z rôznych škôl. Minulý rok sa tak deti z Pohorelej zoznámili s deťmi z východu z Petrovej, so skupinou Gypsy Angels a deťmi zo ZŠ s MŠ Gaboltov. Tento rok sa Pohorelá zoznámila s Polomkou a to nie je všetko. Martina plánuje s deťmi putovať a „kočovať“ s workshopmi po školách, ktoré o tieto aktivity prejavia záujem.

„16.mája sme s Polomskými tornádami navštívili v obci Telgárt dôchodcov, kde deti zaspievali prevažne ľudové piesne. Dôchodcovia sa k nim pridali, niektorým od dojatia vyhŕkli slzy. Nebolo to posledné stretnutie, plánujeme navštevovať ich pravidelne, porozprávať sa, posedieť si na slnku a dodať im energie. Tento nápad vznikol na podnet Františky Baksovej, ktorá je v tomto zariadení odborným garantom a úzko s nami spolupracuje. Na pôde školy v Polomke sme ďalej zaviedli hudobné workshopy pre deti z družiny, prejavili totiž záujem hrať a spievať,“ hovorí Martina o aktivitách za posledný mesiac.

Plány do budúcnosti? Detský festival

Ako sama tvrdí, podpora zo strany vedenia, priateľské a bezpečné prostredie je to hlavné, čo potrebuje učiteľ, pripravený realizovať sa vo všetkých smeroch, nielen v tých, ktoré sú žiadané školským systémom. Vtedy už netreba hľadať dôvody, prečo sa to nedá, len spôsoby, ako sa to vždy bude dať. Môže za sebou nechať „zapálené fakle“, ako sú v prípade Martiny Kantorisovej fungujúce hudobné skupiny Gypsy Spirit, Gypsy Cech, Gypsy Evans, Gypsy Bachtale z Pohorelej či Polomské tornáda v Polomke (inkluzívna školská skupina) a deti pokračujúce v štúdiu na ďalších školách (jeden zo zverencov je absolventom Hudobno-dramatického konzervatória v Košiciach).

„Plány od septembra sú len orientačné, pretože sa moja zmluva v ZŠ Polomka končí v auguste v rámci projektu ŠOV, iné voľné miesto na danej škole nie je,“ komentuje súčasnú situáciu Martina. „Pani riaditeľka mi ale umožní vo forme krúžkovej činnosti v daných aktivitách pokračovať, teda kontakt s deťmi nestratím. Našu skupinu na facebooku sleduje veľa ľudí, mám pozitívne ohlasy na činnosť skupiny. Existujú aj iné školy, ktoré idú podobnou cestou, preto by bolo fajn spojiť s nimi sily a zorganizovať podobné stretnutie možno v podobe detského festivalu. To je môj sen už dlhé roky – pozvať deti, s ktorými som kedysi dávno aj nedávno pracovala, a zahrať si spolu. Sny sa mi zvyknú plniť a keďže mám viac odvahy ako rozumu, snívam rada a veľa.“

„Zjednodušená“ bodka na záver

Keď to tak môžeš posúdiť z vlastného pohľadu, vidia deti v návšteve školy zmysel?
Martina Kantorisová: „Viac-menej nie. Bohužiaľ.“
Pomáha im škola určovať si ciele do života?
Martina Kantorisová: „Ak natrafia na správnych, zobudených učiteľov, tak áno. Ak si získajú ich dôveru, vedia sa deti pekne posunúť a nestagnovať. Je to jednoduché. Deti potrebujú školu, do ktorej sa nebudú báť chodiť, nebudú sa báť známkovania, budú sa do nej tešiť, pretože v nej budú môcť rozvíjať svoje schopnosti.“

Prajem preto nášmu školstvu 100 percent zobudených učiteľov a 100 percent takýchto škôl.

Andrea Farkašová
Foto DA autorky

Rozhovor s Martinou Kantorisovou
zhovárala sa Andrea Farkašová

 

 

ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji.

O autorovi

Podobné články

0 komentárov

Zatiaľ bez komentára!

Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok