Gomasio – zdravé solenie

23. februára 2017 Články , Potraviny pre zdravie
Gomasio – zdravé solenie

Sezamové semienka poznáme najmä ako posýpku na pečivo či koláče alebo sú nám známe skôr vo forme sladkej pasty zvanej chalva. Menej sa vie o tom, že tvoria jednu z dôležitých ingrediencií dochucovacej zmesi zvanej gomasio.

Na začiatok trošku lingvistiky. Japonský výraz gomasio vznikol zložením dvoch výrazov – slova goma, čo znamená sezam, a shio, čo značí soľ. Okrem toho gomasio je aj výraz, ktorý v japončine jednoslovne opisuje tmavé vlasy pretkané pramienkami šedín.

Nás však bude zaujímať gomasio, ktoré sa používa v kuchyni. Tvorí ho zmes opražených sezamových semienok a opražených kryštálikov soli. Soľ  spolu so sezamovými semienkami postupne rozotrieme v trecej miske pomocou hrubšej paličky. Tento svojský „mažiar“ domorodci nazývajú suribachi. Tvorí ho neglazovaná keramická časť v tvare misky, ktorej dno aj časť stien pokrývajú ryhy, čiže akési strúhadielka. Tie slúžia na lepšie rozotieranie a spojenie oboch ingrediencií. Zmes sa mieša pomocou drevenej paličky. Originál sa vyrába z tvrdého odolného dreva, ktoré navyše dodáva výslednej paste svojráznu príchuť.

Na ryžu i do šalátov
Gomasio je jednou zo základných ingrediencií japonskej kuchyne.  Zároveň je súčasťou makrobiotickej stravy, aj keď v tomto prípade obsahuje oveľa menej soli ako to bežné, tradičné japonské. Gomasio ako dochucovadlo sa pripravuje v pomere 14 : 1 až 22 : 1 (teda napr. 14 lyžičiek semienok na 1 lyžičku soli).  Ako typickú súčasť japonských jedál ho môžete ochutnať, keď si objednáte sekihan. Je to japonská „lepivá“ ryža, podávaná s červenými fazuľami azuki. Gomasio sa však pridáva aj do čistej ryže, dochucujú sa ním polievky, mäsité pokrmy, šaláty. Tým, že sa postupne dostalo aj na európsky či svetový trh, neraz ho miešajú aj s cesnakom, ďumbierom a inými koreninami a bylinkami. Gomasio pripravujú i z iných semienok – slnečnicových, tekvicových, ľanových a podobne.

V chlade a tme
Gomasio vyrobené v Japonsku môže byť buď hnedé, alebo čierne. Podáva sa samostatne v miske a pri stole si z neho každý naberie, koľko chce, alebo sa do jedla vmiešava už pri varení. Gomasio sa väčšinou pripravuje vždy čerstvé, aj keď zvyšok sa môže uskladniť v chladničke. Treba ho však vložiť do sklenenej, dobre uzavretej  nádoby, aby nenasiaklo pachmi iných potravín. Doma pripravené gomasio (čiže bez konzervačných látok a rôznych iných surovín, čo sa snažia potravinám predĺžiť životnosť) by sa malo spotrebovať maximálne do 14 dní, po uplynutí tohto času totiž pravdepodobne zhorkne a zatuchne. Tento proces je podmienený vysokým obsahom tuku v sezamových semienkach.

Domáca príprava
Domáca príprava gomasia nie je náročná. Potrebujete k nej sezamové semienka a soľ. Semienka prepláchnite a dôkladne nechajte odkvapkať na sitku. Popražte ich na miernom plameni na vopred dobre rozohriatej panvici za neustáleho miešania. Semienka začnú praskať, vtedy skúste zopár z nich roztlačiť medzi prstami. Ak sa ľahko rozmliaždia, potom sú už dosť upražené. Semienka odložíme do misky a necháme ich mierne vychladnúť.  Potom na panvici na miernom plameni opražíme za stáleho miešania soľ. Počas praženia sa vyparí zo soli vlhkosť a možno ju v miske suribachi rozdrviť na prášok. Po chvíľke trenia soli v miske pridáme do nej aj opražené sezamové semienka. Aby olej zo semienok dobre obalil zrnká soli, musia byť obidve suroviny teplé. Soľ so semienkami pomaly a dôkladne trieme krúživým pohybom, až pokým nerozotrieme asi 80 % semienok. Výsledná surovina by mala byť zlatisto hnedastá.

Prospešné účinky
Sezamové semienka sú bohatým zdrojom vápnika, železa, vitamínov skupiny B, horčíka, zinku, draslíka, fosforu a iných dôležitých živín. Práve preto sú vhodné najmä pre fyzicky i psychicky ťažko pracujúcich, pre športovcov i študentov a žiakov. Vďaka zinku pomáhajú zvyšovať imunitu, prospešné sú pre oči, vlasy, nechty a sliznice. Samotné gomasio zase neutralizuje krv a zbavuje telo prekyslenia, ktoré môže byť spúšťačom rôznych nervových ochorení, ako je napríklad skleróza multiplex.

Používať by ho mali aj tehotné ženy a dojčiace matky. Tým, že účinné látky prechádzajú do mlieka, vraj ho dokážu zbaviť látok, ktoré spôsobujú dojčenské koliky.

Sezamové semienka sú podľa tradičnej čínskej medicíny dôležité pre správnu funkciu obličiek a pľúc. Pozitívne ovplyvňujú kvalitu kostí, pomáhajú predchádzať osteoporóze. Využívajú sa aj ako podporná liečba pri potláčaní či predchádzaní vzniku málokrvnosti. Preventívne i liečivo pôsobia na zápchu. Okrem toho zároveň pomáhajú pri stavoch, keď telo trápi suchý kašeľ, tým, že zvlhčujú hlieny, uľahčujú ich vykašliavanie. Svoje účinky dokazujú pri potláčaní nepríjemných prejavov menopauzy, ako sú návaly tepla, potenie, búšenie srdca, nespavosť. V duchu tradičnej čínskej medicíny sa používajú sezamové semienka na potláčanie hyperaktivity, ale aj ako obklady na spáleniny a pri bolestiach uší. No a ich pravidelným užívaním si takisto predlžujete mladosť a aktívny život.

Daša Čejková

časopis Dieťa
Foto Shutterstock

ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji. K predplatnému Dieťaťa získavate ako darček aj špeciály Dojčiatko & batoľa (ktoré si môžete objednať aj samostatne prostredníctvom distributéra tu ).

 

 

Related articles

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!