Cudzí jazyk je pre deti zábava | Dieťa.sk - Váš sprievodca svetom tehotenstva a rodičovstva

Cudzí jazyk je pre deti zábava

Cudzí jazyk je pre deti zábava

Čím skôr, tým lepšie alebo obavy z preťaženia. Dva najčastejšie postoje rodičov k otázke, v akom veku dieťaťu umožniť učenie cudzieho jazyka.

Napriek obavám niektorých rodičov, že dieťa sa medzi dvoma jazykmi „stratí“, prevláda názor, že v predškolskom veku sú najlepšie predpoklady na zvládanie cudzej reči hravou formou a intuitívne. Plusy sú nepopierateľné. Ovládanie ďalšieho jazyka rozširuje spektrum schopností. Podporuje pamäť, logické myslenie, výslovnosť, čítanie s porozumením. Schopnosť detí komunikovať vo viacerých jazykoch vedci neustále skúmajú, preverujú už získané fakty a prichádzajú k ďalším zisteniam. Viaceré štúdie potvrdzujú, že bilingválne deti sú kreatívnejšie, majú rozvinuté pružnejšie myslenie aj schopnosť slovne reagovať. Napriek tomu tému dvojjazyčnej výchovy sprevádzajú predsudky. Ide najmä o obavy, že nastáva spomalenie vývinu myslenia a reči. Debaty okolo témy, kedy sa má dieťa začať učiť cudzí jazyk, preto neutíchajú. Niektorí odborníci odporúčajú začať s komunikáciou v cudzom jazyku hneď po narodení, ďalší okolo piatich rokov, iní ešte neskôr.

Kedy začať?

Ešte donedávna sa vedci zhodovali v tom, že osvojovanie cudzieho jazyka prebieha ľahšie, keď začína v ranom veku, pretože schopnosť zvládnuť jazyk na požadovanej úrovni rýchlo upadá. Experti z Massachusettského technologického inštitútu na základe rozsiahleho výskumu po prvý raz definovali najvhodnejší vek, kedy človek zvláda osvojenie gramatiky cudzieho jazyka a podchytili, ako sa táto schopnosť mení do dovŕšenia dospelosti. Výskum spočíval v analýze vypracovaných gramatických cvičení z angličtiny a zúčastnilo sa na ňom 670-tisíc osôb. Šlo o najrozsiahlejší experiment v posudzovaní jazykových znalostí a hlavným kritériom bolo, v akom veku sa ľudia začali venovať štúdiu angličtiny. Zistilo sa, že najvhodnejšie obdobie na učenie cudzieho jazyka trvá dlhšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Deti majú schopnosť efektívne rozvíjať svoje jazykové schopnosti až do veku 18 rokov. Výsledky zároveň potvrdili predošlé zistenia, že deti, ktoré začali so štúdiom cudzieho jazyka skôr, v ňom komunikujú plynulejšie.

Profesor psychológie z Bostonskej univerzity a hlavný autor štúdie Joshua Hartshorne tvrdí, že ak má dieťa ovládať angličtinu na bilingválnej úrovni, s výučbou treba začať najneskôr vo veku desať rokov. U starších detí badať znižovanie schopnosti zvládnuť jazyk na požadovanej úrovni. Tie deti, ktoré sa odhodlajú k štúdiu neskôr, podľa vedcov nedosiahnu stupeň dvojjazyčnosti, no ešte stále sú vo veľkej výhode oproti mladým, ktorí učenie odkladajú do osemnástky.

S vekom to ide ťažšie

To, prečo schopnosť zvládnuť cudziu reč po osemnástke upadá, odborníci čiastočne vysvetľujú kultúrnymi faktormi. Po dovŕšení plnoletosti mladý človek zvyčajne odchádza od rodičov, začína pracovať alebo študovať na vysokej škole, čo môže ovplyvniť koncentráciu na štúdium cudzieho jazyka. Dospelého človeka čakajú v bežnom živote ďalšie výzvy. Čelí požiadavkám v práci, v rodine, čo pôsobí rušivo na dosiahnutie cieľa v podobe zvládnutia cudzej reči na požadovanej úrovni.

Dana Ljubimovová Miháliková
Foto 123rf.com

 

ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji.

O autorovi

Podobné články

0 komentárov

Zatiaľ bez komentára!

Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok