Bez škôlky

25. novembra 2017 Články , Výchova
Bez škôlky

„Mám tri deti a najstarší syn už pôjde o rok do školy. Keďže s mladšími som stále doma, nikdy nechodil do škôlky. Nedala som ho ani do predškolskej triedy. Teraz však mám obavy, či mu to nebude chýbať. Nemyslím z hľadiska vedomostí či zručností, ale skôr z hľadiska socializácie.

Aj keď sa stretávame s cudzími deťmi, chodíme veľa na ihrisko, do materského centra a podobne, nikdy tam neostáva bezo mňa s cudzou dospelou osobou, ktorú by musel poslúchať. Neviem, ako bude reagovať na pani učiteľku v škole. Preto premýšľam, či by predsa len  nebolo dobré ešte sa pokúsiť umiestniť ho v nejakej škôlke aspoň na doobedie aj keď len posledný polrok. Syn sa do škôlky sám nepýta, nechýba mu, celkovo je dosť veľký introvert a doma je spokojný. Mám však obavu, či mu svojím rozhodnutím nedať ho do škôlky, nesťažím nástup do školy.“
R. S., Bratislava

Nepíšete, koľko presne má váš syn rokov, ale bežná prax hovorí, že do školy nastupujú 6- až 7-ročné deti. V tomto veku sa očakáva, že dosiahli istú mieru samostatnosti, ktorá sa prejavuje nielen v samoobslužných činnostiach, ale aj v citovej a sociálnej oblasti. To znamená, že dokážu kooperovať s ostatnými a rešpektovať aj inú autoritu než rodičov, prispôsobiť sa režimu v triede a škole ako takej. Akýsi predstupeň uvedeného je návšteva a pobyt dieťaťa v predškolskom zariadení, kde má prvýkrát možnosť ohmatať a zažiť si fungovanie v kolektíve pod vedením dospelej autority – učiteľky.

Deti v predškolskom veku potrebujú pre svoj osobnostný vývin a rast každodenné interakcie s deťmi rovnakého veku. Každé dieťa je iné, inak prežíva nástup do kolektívu, ale sama cítite, že pobyt v kolektíve by vášmu dieťaťu prospel z hľadiska socializácie. Mám opakovanú skúsenosť, že váhanie, či dieťa zaradiť do predškolskej triedy alebo nie, je v prvom rade o hájení záujmov vás ako matky a až v druhom rade o dieťati. Chápem, že pre  rodičov je komfortnejšie nestresovať sa ráno vstávaním, chystaním a vodením dieťaťa do škôlky, zvlášť keď sú doma ešte ďalšie malé deti. A potom poobede treba pre dieťa zase ísť… Sú to praktické dôvody, ktoré sú akceptovateľné. Na druhej strane sú to len malé zisky, aj to pre vás ako dospelú osobu. Pre vášho synka, skoro školáka, sú to podľa môjho úsudku straty. Takto ho totiž môžete oberať o možnosť budovať a zveľaďovať si svoje sociálne zručnosti, testovať si hranice, učiť sa samostatnosti, súťaživosti, asertivite aj empatii, ktorú každodenné fungovanie v detskom kolektíve vyžaduje a podporuje.

Deti v predškolskom veku čelia mnohým novým skúsenostiam, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou vo svete mimo dosahu rodiny. Vy poznáte svoje dieťa najlepšie, viete odhadnúť, čo mu prinesie vzrušujúce napätie bez toho, aby prežívalo zúfalé stresy. Dokážete mu poskytnúť oporu, ktorá mu umožní aby zvládlo všetky ťažkosti. Nástup do materskej školy znamená, že váš syn sa musí odlúčiť od vás a od ostatných ľudí, na ktorých je zvyknutý. Keď zistíte, čo by vaše dieťa mohlo trápiť počas pobytu v MŠ, môžete ho vopred na to pripraviť. Synovi treba reálne opísať, čo ho čaká, aký je v škôlke režim, avšak veci nezveličovať ani neprikrášľovať. Ak budete okolo toho robiť príliš veľa rozruchu, mohlo by to syna odradiť.

Akokoľvek je váš syn introvertne orientovaný, potrebuje sa učiť  kooperácií, nadväzovať a rozvíjať interakcie a pestovať vzťahy s deťmi podobného veku. Jednou z najdôležitejších známok pripravenosti je ochota dieťaťa zostať na krátky čas bez vás doma alebo aj mimo domova. Ak je syn ochotný byť bez vás nejaký čas (3 až 4 hodiny), je to jasný dôkaz, že sa vie zabaviť aj s inými dospelými a že vás nepotrebuje mať stále pri sebe. Dieťa, ktoré dosiahlo túto úroveň, sa určite ľahšie spriatelí s učiteľkou ako dieťa, ktoré je stále veľmi nesmelé a plaché. Záujem o deti hrajúce sa na ihrisku alebo v parku je tiež známkou jeho schopnosti existovať v kolektíve.

Nie je dôležité, či váš syn zostane v predškolskom zariadení na celý deň alebo na pol dňa. Na začiatku by však bolo vhodné dodržať adaptačný proces, začať s dvoma hodinami a postupne predlžovať čas jeho pobytu v MŠ. Je trošku nevýhodou, keď syn nastúpi do MŠ v strede školského roka,  keď už je kolektív vybudovaný a deti sa vzájomne poznajú.

Na záver priama odpoveď na vašu priamu otázku: Pobyt v predškolskej triede vášmu synovi neuškodí, naopak, môže tým len získať, čiže smelo sa pustite do hľadania vhodnej a, najmä, voľnej materskej školy.

Mgr. Andrea Čanigová
Foto Shutterstock.com

ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji. K predplatnému Dieťaťa získavate ako darček aj špeciál Dojčiatko & batoľa (ktoré si môžete objednať aj samostatne prostredníctvom distributéra tu ).

 

 

Related articles

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!