Pandémia koronavírusu dala v roku 2020 zabrať mnohým. Obracať sa museli podnikatelia, ale aj obyčajní ľudia, ktorí z ničoho nič prichádzali o svoje živobytia. Najnovšie štatistiky, ktoré zverejnila Svetová federácia priameho predaja (WFDSA) ukazujú, že práve sektor priameho predaja poskytol mnohým novú nádej.
Priamy predaj poznáme ako osobnejšiu formu predaja, v ktorej hrá osobný kontakt veľkú rolu. Rok 2020 však znamenal obmedzovanie, čo sa týka osobného kontaktu, čo prirodzene pocítili spoločnosti zaoberajúce sa priamym predajom, priami predajcovia aj ich zákazníci. Posledné štatistiky zverejnené Svetovou federáciou priameho predaja (WFSDA) však ukazujú, že priamy predaj sa s pandémiou vyrovnal viac než veľmi dobre.
Mnoho firiem sa muselo v roku 2020 vyrovnať s klesajúcimi obratmi a ziskami. Odvetvie priameho predaja však napokon vykázalo nárasty oboch, aj keď na začiatku roka prevládal skôr skepticizmus. Napokon hovoríme v globále o predajoch v hodnote 179 miliárd dolárov a medziročnom raste o 2,3 %. Na Slovensku bol trend predajov rovnako pozitívny. V roku 2020 u nás priamy predaj vykázal predaje v hodnote 179 miliónov eur, teda až o 7 % viac ako v roku 2019.
Aktuálne si celosvetovo „priamy predajca“ hovorí viac ako 125 miliónov ľudí a na Slovensku viac ako 220-tisíc obyvateľov, čo je takmer o 10,5-tisíc predajcov viac než v roku 2019. Takýto pozitívny trend možno pripísať aj ťažkej situácii, do ktorej sa mnoho ľudí dostalo v súvislosti s prepúšťaním počas pandémie.
Kozmetika verzus wellness
Typickým priamym predajcom je žena vo veku 43 rokov. Pre nikoho preto nebude prekvapením, že vo svete sa prostredníctvom priameho predaja predá najviac wellness produktov a výživových doplnkov (36 %) a na druhej priečke sa nachádzajú kozmetické výrobky (26 %). Na Slovensku je to však naopak a kozmetika s 36 percentami vedie nad wellness produktami a výživovými doplnkami o 3 percentá. Priamym predajom sa však veľmi dobre predávajú aj výrobky určené na starostlivosť o domácnosť a produkty dlhodobej spotreby.
Covidové výzvy
Rok koronavírusu naučil spoločnosti venujúce sa priamemu predaju mnohému. Pre zákaz stretávať sa museli meetingy či školenia prejsť do online prostredia a nový rozmer nabral aj online marketing. Mnoho firiem priameho predaja si aj vďaka ochoreniu COVID-19 uvedomili, ako veľmi dôležitá je komunikácia v online priestore. Paradoxne sa však ukázalo aj to, že osobný kontakt, na ktorom sa priamy predaj zakladá, v roku 2020 chýbal mnohým predajcom aj zákazníkom. Pre jednotlivé spoločnosti je preto misiou číslo jeden obnoviť osobné stretnutia a priamy predaj, ako sme ho poznali pred pandémiou, čo možno najskôr, a to najmä pre tých, ktorí o to stoja. Sociálne siete sa síce ukázali ako efektívne, no pre priamy predaj nie celkom dostačujúce.
O Združení priameho predaja
Združenie priameho predaja (ZPP) bolo založené v roku 1995 a je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku. Jeho úlohou je obhajovať záujmy svojich členských firiem a zároveň spotrebiteľa. Na Slovensku ZPP združuje celkom 8 členov – Amway, Herbalife Nutrition, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame, PartyLite a Zaren.
(PR)
Zatiaľ bez komentára!
Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok