Keď učenie začína hrou: Ako deti objavujú svet zmyslami | Dieťa.sk - Váš sprievodca svetom tehotenstva a rodičovstva

Keď učenie začína hrou: Ako deti objavujú svet zmyslami

Keď učenie začína hrou: Ako deti objavujú svet zmyslami

Už samotný názov „zmyslová hra (angl. messy play)“ môže u dospelých vyvolať váhanie. Predstava oblečenia postriekaného farbou, lepkavých prstov či podlahy posiatej trblietkami dokáže mnohých odradiť. No ak prehliadneme neporiadok, objavíme niečo oveľa cennejšie: mimoriadne bohatý a zmysluplný spôsob učenia sa detí.

V British International School Bratislava (BISB) vnímame zmyslovú a tvorivú hru ako neoddeliteľnú súčasť vzdelávacieho procesu. Nepredstavuje len zábavu, ale súčasne rozvíja široké spektrum schopností, ktoré tvoria základy budúceho učenia.

Čo je zmyslová hra?

Zmyslová hra je učenie prostredníctvom praktických a tvorivých zážitkov. Deti pri nej využívajú všetkých päť zmyslov – hmat, zrak, čuch, chuť a sluch – na objavovanie sveta okolo seba. Či už formujú plastelínu, čľapkajú sa vo vode alebo experimentujú s farbami, prirodzene skúmajú vlastnosti materiálov a ich pôsobenie na okolie.

Podstatné je, že zmyslová hra umožňuje deťom slobodne objavovať – neexistuje „správny“ ani „nesprávny“ prístup. Takto sa už od raného veku podporuje ich samostatnosť, kreativita a sebadôvera.

Prečo je zmyslová hra dôležitá?

Zmyslová hra je viac než zábava, je to silný nástroj rozvoja, ktorý deťom prináša množstvo výhod:

  • Fyzický rozvoj – manipulácia s rôznymi textúrami a materiálmi posilňuje jemnú aj hrubú motoriku. Súčasne zlepšuje koordináciu ruka–oko, ktorá je kľúčová pre každodenné činnosti.
  • Kognitívny rozvoj – zmyslová hra podporuje kritické myslenie a riešenie problémov. Deti sa učia metódou pokus – omyl, miešajú farby, balansujú s predmetmi, zisťujú, prečo niektoré materiály plávajú a iné nie. Tieto rané experimenty rozvíjajú ich vedecké myslenie.
  • Zmyslové vnímanie – pocit lepkavého, mäkkého, drsného či hladkého povrchu buduje bohatú slovnú zásobu a pomáha deťom porozumieť rôznym podnetom z okolia. Podporuje učenie aj emocionálnu rovnováhu.
  • Sociálne zručnosti – zmyslová hra prirodzene podporuje interakciu s rovesníkmi. Deti sa učia spolupracovať, striedať sa a komunikovať v neformálnom prostredí.
  • Predstavivosť a kreativita – kus hliny sa môže stať dinosaurom, kvapka farby začiatkom dúhy. Voľná hra podporuje fantáziu, tvorivosť a experimentovanie.
  • Sebadôvera a sebavyjadrenie – keďže neexistuje „správny“ výsledok, deti sa odvážia riskovať, skúšať nové nápady a budujú si sebaistotu. Učia sa, že aj robenie chýb a neporiadok sú súčasťou učenia.

Aj keď si zmyslová hra vyžaduje trochu viac upratovania, jej výhody výrazne prevyšujú obavy z neporiadku. Pod vrstvou farby či hromadou peny sa skrýva svet učenia, objavovania a rastu, ktorý deťom prináša množstvo benefitov.

Simonetta Castilla
riaditeľka materskej školy
British International School Bratislava

 

O autorovi

Podobné články

0 komentárov

Zatiaľ bez komentára!

Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok