Do škôlky s radosťou – Ako hra formuje malé osobnosti | Dieťa.sk - Váš sprievodca svetom tehotenstva a rodičovstva

Do škôlky s radosťou – Ako hra formuje malé osobnosti

Do škôlky s radosťou – Ako hra formuje malé osobnosti

Hra je pre deti prirodzenou a spontánnou činnosťou, ktorá im otvára svet plný možností na objavovanie, skúmanie a učenie. Prístup hrou podporovaného učenia prepája vzdelávanie s prirodzenou zvedavosťou a tvorivosťou detí a zároveň rozvíja ich kognitívne, sociálne, emocionálne a pohybové zručnosti. Týmto spôsobom budujeme pevné základy pre celoživotné vzdelávanie.

British International School Bratislava náš prístup v predprimárnom vzdelávaní kladie dôraz na celostný rozvoj dieťaťa a zároveň podporuje čitateľskú a matematickú gramotnosť. Starostlivo navrhnuté vnútorné aj vonkajšie prostredie deťom umožňuje riskovať, hľadať riešenia a experimentovať s rôznorodými podnetmi a materiálmi.

Sociálny a emocionálny rozvoj

Prostredníctvom hry sa deti prirodzene učia zvládať rôzne sociálne situácie – ako spoločne používať veci, striedať sa a spolupracovať. Hranie rolí a skupinové aktivity im umožňujú vyjadriť vlastné emócie, porozumieť pocitom iných a rozvíjať empatiu. Budovanie emocionálnej inteligencie cez hru je kľúčové pre vytváranie zdravých vzťahov a odolnosti už v ranom detstve.

Rozvoj poznávacích schopností

Učenie pomocou hier podporuje aktívne skúmanie, experimentovanie a riešenie problémov v bezpečnom, podnetnom prostredí. Aktivity ako stavanie kociek, triedenie predmetov či rolové hry rozvíjajú kritické myslenie, tvorivosť a schopnosť rozhodovať sa. Zážitkové učenie podporuje koncentráciu, logické uvažovanie aj pamäť, čo sú dôležité zručnosti pre neskorší úspech v škole.

Fyzický rozvoj

Aktívna hra – behanie, skákanie, lezenie a balansovanie – podporuje rozvoj jemnej aj hrubej motoriky, ktoré sú základom celkového telesného rozvoja dieťaťa. Každodenné pohybové aktivity vo vnútri aj vonku zlepšujú koordináciu, priestorové vnímanie a celkovú fyzickú a duševnú pohodu.

Rozvoj jazyka

Interaktívna hra s deťmi aj dospelými ponúka množstvo príležitostí na rozvoj jazyka. Cez hranie rolí, rozprávanie príbehov a rozhovory si deti rozširujú slovnú zásobu, porozumenie aj komunikačné zručnosti. Tieto schopnosti tvoria základ efektívneho čítania, písania a porozumenia, ktoré sú kľúčové pre budúci úspech v škole. Zároveň im umožňujú vyjadriť vlastné myšlienky a názory aj v ďalších oblastiach, ako sú prírodné vedy či tematické vyučovanie.

Tvorivosť a predstavivosť

Hravý prístup k učeniu poskytuje deťom slobodu skúmať svet podľa vlastného výberu, čím sa prirodzene rozvíja ich kreativita. Či už prostredníctvom kreslenia, rozprávania príbehov alebo rolových hier, sa deti učia myslieť inovatívne a rozvíjajú svoje schopnosti riešiť problémy v bezpečnom prostredí bez obáv z neúspechu. Predstavivosť zohráva dôležitú úlohu najmä pri rozvoji písomného prejavu v neskoršom školskom veku. Kreativita zároveň pomáha deťom flexibilne reagovať na nové výzvy a podporuje celoživotný pozitívny vzťah k učeniu.

Záujem a motivácia

Keďže je hra pre deti prirodzená, učenie sa stáva dynamickou súčasťou ich činností bez toho, aby si to uvedomovali. Hrou podporované učenie využíva detskú zvedavosť a mení učenie na zmysluplnú a radostnú skúsenosť. Takto získaná vnútorná motivácia podporuje pozitívny postoj k vzdelávaniu, objavovaniu a osobnostnému rastu.

Celostný prístup k rozvoju dieťaťa

Učenie prostredníctvom hier podporuje komplexný rozvoj, v ktorom sa všetky oblasti učenia prirodzene prelínajú. Aktivity ako stavanie kociek, kreslenie, hranie rolí či lezenie integrujú širokú škálu zručností, čím zabezpečujú vyvážené a všestranné vzdelávanie. Vytváranie prostredia, v ktorom sa hra a učenie navzájom dopĺňajú, odomyká potenciál dieťaťa a pripravuje ho na celoživotnú cestu objavovania a učenia.

Rose Winter
riaditeľka materskej školy
British International School Bratislava

Foto DA British International School Bratislava

(PR)

O autorovi

Podobné články

0 komentárov

Zatiaľ bez komentára!

Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok